De Biericonen der Lage Landen

Hardback
ISBN
9789491052040
Levertijd 1-2 werkdagen
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
€ 19,95 € 18,30
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
  • Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
  • Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
  • Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
Biericonen der Lage Landen is een boek vol verhalen en anekdotes over iconische bieren en brouwers uit België en Nederland. Waarom zijn sommige Belgische en Nederlandse bieren tijdloos en iconisch, hoe zijn ze ontstaan en welke brouwers en/of bedenkers hebben er een doorslaggevende rol in gespeeld. Bierkenners Jan Machiel van Bragt en Toon van den Reek hebben de mensen achter deze biericonen opgezocht en hun verhalen en anekdotes opgetekend. Een even vermakelijk als feitelijk historisch boek met de verhalen achter Westmalle tripel, La Chouffe, De Koninck, Bush 12, Chateau Neubourg, Orval, Boon Marriage Parfait, La Trappe Quadrupel, Saison Dupont, Liefmans Goudenband, Duchesse de Bourgogne, Hertog Jan Grand Prestige, Duvel, 3 Fonteinen Oude Geuze, Christoffel pils, Chimay Blauw, Rodenbach Grand Cru, St.Bernardus Abt 12, Dikke Mathile, Geuze Cantillon, Speciale De Ryck, Hommelbier, Oerbier, Rochefort 10, Brand Up, Witkap-bier, Gouden Carolus en Natte en Zatte van 't IJ.

Over de auteurs:
Jan Machiel van Bragt (1965). Ontdekte al voor zijn studententijd nieuwe bieren in Antwerpen. Won op achttienjarige leeftijd een grote bierwedstrijd en speurde naar brouwerijtjes in Vlaanderen en Wallonië. Wilde alle ins en outs van bieren en brouwen weten en liep bij Toon van den Reek een jaar stage. Studeerde de Franse taal en werd docent in het middelbaar onderwijs. Schreef honderden artikels over bier voor onder andere PINT en OBER. Verleende medewerking aan diverse bierboeken en verfijnde zijn proefvermogen door iedere dag bier te proeven. Gaf biercursussen en nam deel als jurylid bij zelfbrouwwedstrijden en internationale biercompetities tot in Moskou en Tokyo. Eén van de animatoren van het vermaarde Kerstbier Festival in Essen.
Toon van den Reek (1948). Begon in 1965 bij de Amstel Brouwerij in Helmond als laborant. In 1970 toen de brouwerij overgenomen werd door het latere Oranjeboom bevorderd tot Hoofd Kwaliteitsdienst/laboratorium en later tot Hoofd Bierproces. In 1981 de Arcense Bierbrouwerij opgericht, als eerste Nederlandse speciaalbierbrouwerij. Gaf voor het Productschap Dranken aan Nederlandse slijters biercursussen en aan alle ABT-cafés. Was docent en examinator voor de opleiding 'Meesterschenker'. Richtte in 1993 Graanbranderij de IJsvogel op met als doel het bier van zijn brouwerij af te stoken tot een kwaliteitsmoutwijn. In 2000 de Arcense Bierbrouwerij verlaten om gedurende vier jaar de functie van directeur Kasteeltuinen in Arcen te vervullen, om daarna zich fulltime met de distilleerderij bezig te houden. Was vanaf 2002 negen jaar regiovoorzitter Koninklijke Horeca Nederland en vervulde vele functies op toeristisch gebied. Tegenwoordig adviseur van 'kleine' brouwerijen en distilleerderijen.

Meer informatie
Meer informatie
ISBN 9789491052040
Auteur Jan Machiel Van Bragt
Uitgever Birdy Publishing B.V.
Verschijningsdatum mei 2017
Afmetingen 243 x 172 x 21 mm
Bindwijze Hardback
Taal Nederlands
Reviews
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:De Biericonen der Lage Landen
Uw waardering